Engbjergskolen i Herning vinder Undervisningsmiljøprisen UMP 22

Engbjergskolen i Herning vinder Undervisningsmiljøprisen  UMP 22

Hæder og 100.000 kr

Engbjergskolen i Herning vinder undervisningsmiljøprisen UMP 22 for deres indsats i arbejdet med udvidet elevdemokrati og medbestemmelse. Elever på alle årgange inddrages systematisk gennem organiseret i f.eks et miniråd (indskoling), et børneråd (SFO) og et elevråd (mellemtrin).

Skolen har konkret erfaret, at elevernes perspektiver bidrager til en bedre skole, bla ved at minirådet f.eks. har minirådet udviklet eget legekatalog til skolen, børnerådet har bestemt indkøb af inventar og udstyr i SFOen, og elevrådet har blandt andet været med til at kvalificere elev-samtalerne på skolen.

Eleverne fra de tre råd mener det er vigtigt, at de bliver inddraget, da det giver værdi dels for eleverne dels for skolen. De oplever også, at lærerne og ledelsen er gode til at lytte. Tiltagene kan være til inspiration for andre skoler som ønsker at give eleverne ansvar og medbestemmelse, og samtidig følge op på deres idéer.

Selve kåringen finder sted torsdag 27. oktober kl 10.30, hvor DCUMs direktør ved en lille højtidelighed vil overrække diplom samt pengepræmie på 100.000 kr.

Børne- og Undervisningsministeriet